Friday 16 December 2011

Melihat sesuatu dari sudut yang positif...

         " Hmm..kalau hari-hari hujan, banjirlah jawabnya"..pernah tak kata-kata sebegitu menjengah kotak fikiran kita? dah tentulah kan, kita hanya manusia biasa. Walaupun kita tahu hujan itu rahmat daripadaNya, dan diantara waktu-waktu mustajab untuk berdoa adalah ketika turunnya hujan, kita akan tetap beranggapan hujan tersebut akan membawa bencana kepada kita.

          Itu adalah salah satu contoh ringkas yang dapat saya ambil daripada kehidupan seharian kita. Sebenarnya banyak lagi perkara yang berlaku yang kita adakalanya cenderung untuk menyalahkan sang Maha Pencipta. Pernah dengarkan orang berkata:

"Kadang-kadang Allah turunkan hujan, ditambah dengan guruh, siap dengan kilat lagi... kita tertanya-tanya Kemana perginya matahari? Rupanya Allah mahu memberikan kita pelangi yang indah."

  Jadi sahabat sekalian, walau apa sekalipun yang menimpa kita, percayalah pasti ada hikmah disebaliknya.
Benar, adakalanya kita akan bersedih, kecewa dan berduka apabila sesuatu yang kita rancang itu tidak menjadi kerana kita adalah manusia yang dicipta dengan sifat-sifat begitu, akan tetapi janganlah biarkan kesedihan itu menguasai hati kerana ianya akan melemahkan kita.

                                              #########################

Buat ibunda tercinta, ketabahanmu mengharungi saat-saat sakitmu akan kujadikan azimat meneruskan perjuangan ini. InsyaAllah, akan tiba masanya anak ini menjadi sepertimana yang kau ingini. Cuma diri ini perlukan masa untuk kembali kepada fitrahnya. Doakanku wahai umi..

No comments:

Post a Comment